Friday 6 May 2011

SINDROM POLIS PENCEN..........


Apa dia penyakit ni? Ialah sejenis penyakit yg akan dtg menyerang kepada polis2 yg baru memasuki alam persaraan sama ada bersara wajib atau pilihan. Ia akan menyerang tanpa mengira pangkat, bangsa mahupun paras rupa.

Adakah penyakit ini berbahaya? Ianya hanya berbahaya kepada pesara polis tetapi tidak berjangkit kepada mereka yg bukan dr kalangan tersebut.  ( Jangan bimbang)

Apakah simptom2 utk mengetahui samaada seseorang itu menghidap penyakit ini?

1. Mereka yang terkena penyakit ini selalunya akan bercakap merapu meraban. Cth :

                 " Saya tahu yang rakan sejawat saya ada mengambil rasuah, tapi saya tak ambil"
                 " Saya tepaksa buat semua tu sbb tu dah tugas saya, kalo bukan sbb tugas, sy takkan buat"
                 " Saya bersih dr semua tu, sy suci."
                 " Saya bersih , cekap dan tersangat lah amanah"
                 " Saya tak tahu apa apa" ( alasan paling bodoh dr mulut seorang bekas polis)

2. Mereka yg terkena penyakit ini selalunya akan berada di kawasan yg menjadi tumpuan ramai seperti:

                -Mesyuarat PIBG
                -Ceramah masjid
                -Mesyuarat persatuan penduduk
                -Kedai tikam ekor

3. Mulut mereka akan berbuih2 mengeluarkan fatwa fatwi mengatakan bahawa mereka insan kamil dan tidak pernah terlibat di dlm sebarang angkara dan merupakan insan yg paling lantang mengkomen ttg sistem kepolisan. Tak tahu apa yg dikumat kamitkan.

4. Bila didampingi, yg keluar dr mulut ialah nasihat2 yg tidak berguna walau seduit pd org yg mendengarnya.

5. Mereka boleh menukar bentuk (bukan lahiriah) kepada bentuk2 yg ingin dilihat oleh masyarakat seperti menjadi Tok imam segera, menjadi penasihat kewangan didlm persatuan penduduk dan menjadi penceramah bebas tak bertauliah di dlm kejiranan. Amatlah mahir dlm menukar bentuk..( dah mcm hantu raya)

Jadi kepada mereka yg diluar sana mempunyai rakan, teman ataupun jiran polis pencen, berhati2. Ingatlah pesan tok nenek kita yg bijak melihat. " Di dldalam kawanan hantu, tiada manusia. Tetapi didalam kelompok manusia, ada polis pencen yang jadi hantu" .......Hahahahaa!

2 comments:

  1. pesan orang tua lagi...
    "jgn berkawan dgn ular, sampai masa dipatuhnya kita...."

    "jangan membela ular sawa, sampai masa kita ditelannya..."

    ReplyDelete
  2. maveles. br je baca artikel psl tuan ramli kt Mkini td. terus cari sindrom polis pencen. peh, mmg penghidap penyakit yg tegar. haha.

    ReplyDelete