Thursday 5 May 2011

Kisah seorang Insan yang INGIN JADI SEORANG WARGANEGARA YANG BAIK TETAPI.....




29 April 2011, Jumaat- Celik mata...aku tunggang MOTOR aku ke Pejabat POS. Dengan  poket yang cuma ada RM cukup2 je, aku berhasrat untuk RENEW ROADTAX n INSURANS. Di kaunter, aku tergamam dengan pernyataan pekerja di situ : Encik, motor ini sudah lebih 15 tahun, jadi encik kena membuat pemeriksaan di PUSPAKOM sebelum boleh memperbaharui cukai jalan dan insurans.
Terkejut giler aku dibuatnya! PUSPAKOM  bermaksud RM dan RM dan RM lagi! Aku cuma berniat ikhlas untuk menjadi seorang warganegara yang baik TETAPI....kenapa jadi mcm ni? Ini TOYA !!!!

5 Mei 2011, Khamis- Berita terkini : motor lebih 15 tahun tak wajib masuk PUSPAKOM. Apa ni?! Siapa yang menipu siapa dan siapa yang terkena tipu??...dan siapa yang menganiaya, dianiaya dan teraniaya???

From my own view : Kami berharap insan yang lemah itu kuat semangatnya menghadapi cabaran yang ntah-apa-apa-ni!  

Apa yang lebih berat dari langit? -Menyebarkan cerita bohong dikalangan orang ramai.
Apa yang lebih luas dari bumi?-Kebenaran.
Apa yang lebih kaya dari laut?- Hati yang memiliki sifat Qana'ah.
Apa yang lebih keras dari batu?- Hati orang munafik.
Apa yang lebih pahit dari racun?- Sabar.
Apa yang lebih sejuk dari udara yang sejuk?-Keinginan pada bantuan orang bakhil.
Apa yang lebih panas dari api?-PEMIMPIN yang zalim!
Wallahualam........

1 comment: